2024 5th International Conference on Intelligent Design (ICID 2024)
Supporter - Industrial Design Institution of CMES
Home / Supporter - Industrial Design Institution of CMES

支持2中国机械工程学会工业设计分会.png

www.cmes.org/cmes

The Industrial Design Institution of Chinese Mechanical Engineering Society


About Chinese Mechanical Engineering Society: 

The Chinese Mechanical Engineering Society was founded in 1936, aiming to “connecting with mechanical engineering colleagues, facilitating the research and promoting development of mechanical engineering”.

As a non-for-profit professional organization that has made important contributions to the development of mechanical engineering in China, CMES serves this wide-ranging technical community through high-quality programs in conferences and publications, education and accreditation, research, prize and awards, consultation, exhibitions and various forms of outreach.

CMES has 12 working committees, 43 professional institutions, and provides guidance to 32 provincial and municipal societies. On behalf of China, CMES has joined 11 international organizations. 36 sci-tech periodicals are in the charge and supervision of CMES.

CMES has been gathering talents of science and technology, with strong resources and wide range of business. The development of the society has been supported and recognized by the government and all walks of life. It has been appraised by the Ministry of Civil Affairs as the national social organization of 5A level. It has been appraised by the China Association for Science and Technology as the first class excellent science and technology society for the project of society innovation and service ability promotion.


中国机械工程学会工业设计分会


中国机械工程学会简介:

       中国机械工程学会成立于1936年,是我国成立较早、规模最大的工科学会之一。现有36个专业分会,18万名会员,其中有3000余名高级会员,500余名通讯会员,还有4000余个单位会员。

       学术交流是学会的基本职能,学会每年举办数以百计、丰富多彩的学术会议。特别是每年一度的中国机械工程学会年会,是集成各类专题活动的大型综合性会议。年会包括主旨报告大会、专题学术会议、科技进展发布、论坛、讲座、展示、颁奖等多项活动,内容丰富,在行业内外乃至全国都产生了巨大影响。

       编辑出版与学术会议是学术交流的两翼。多年来,组织编写了《中国材料工程大典》、《机修手册》、《铸造手册》、《焊接手册》、《锻压手册》、《热处理手册》等数百种大型工具书、科技图书和相关教材。出版的学术刊物有《机械工程学报》、《中国机械工程》等60 余种,对推动学科发展起到了重要作用。

       会员是学会的主体,是学会存在的基础和必要条件,是实现学会民主办会的组织保证。为会员服务是学会工作的主要任务,也是学会工作人员的神圣职责。至今已建立了多元化的会员结构与多层次的服务体系,有针对性地开展会员活动,积极开拓具有时代特征的会员服务。学会多年来的发展经验表明,会员是学会活力的源泉。

       继续教育和专业人员资格认证是学会服务社会的有效形式。多年来,开展了卓有成效的工作。1983年创办了机械工程师进修大学(现北京机械工程师进修学院),在国内率先设立了“机电一体化”和“工业工程”两个专业,并委托全国考委进行高等教育自学考试。以无损检测和焊接为代表的专业人员资格认证工作讲求质量,服务经济,广为会员和业内同行所称道。近年来,又积极推进工程师资格的国际互认和机械类工程教育专业认证。

       中国机械工程学会是我国机械行业非常重要的对外交流渠道,承担了行业和政府部门委托的大量国际交流合作任务。中国机械工程学会代表中国加入了11个国际组织,与26个国家的45个一流学术团体和专业组织签订了双边合作协议,并与60余个国家和地区的千余个科研、教学、设计、制造、咨询、中介以及社会公益机构建立了良好的工作关系。

       我会坚持科技与经济结合为纲,始终把开展科技咨询作为促进学会工作与经济建设紧密结合的主战场,积极搭建为经济建设服务的平台。充分发挥学会人才荟萃和组织网络的优势,积极为政府和企业开展发展战略咨询及技术咨询。不仅使学会活动更加贴近企业,服务行业,而且有效地加快了学会自身能力和整体实力的提高。 

       国际展览会是我会开展国际交流与合作的重要形式之一。通过展览平台,组织中外企业界、技术界之间的交流与合作,促进了经贸发展和产业技术进步。作为中国机械工程学会在展览领域的杰作,北京· 埃森焊接与切割展览会已成为世界两大焊接专业展览会之一。

       我会设立了“中国机械工程学会科技奖”,并与中国机械工业联合会共同设立了“中国机械工业科学技术奖”。多年来,向中国科协、中国科学院、中国工程院举荐优秀人才,向国家科学技术奖推荐优秀科技成果,积极弘扬崇尚自主创新、恪守科学道德、追求和谐进步的科学思想,有效地调动了广大科技工作者的积极性和创造性。

       我会还十分重视工作制度、工作程序、科学管理和民主办会,并于2004 年率先在全国性学会中通过了ISO9001:2000 质量管理体系认证。它不仅使我会工作更加科学化和规范化,同时,也得到了社会各界的认可与好评。